Samlagið kunstikooliga Islandil

„Small countries, small nations- how to support each other to preserve your national face“ –
koostööprojekt Samlagið kunstikooliga Akureyris.

 

Projekti rahastati Euroopa Majanduspiirkonna ja Norra finantsmehhanismide kahepoolsete
suhete fondist.

Projekti periood: 25.09.2024- 30.04.2025


Projekti eesmärgid:

  •  Väikeriikide kultuurilise ja haridusliku koostöö arendamine
  •  Kultuurivahetus, teineteise kultuuride tundmaõppimine ja väikeriikide kultuuri
    väärtustamine. Eriti oluline on tutvustada noortele väikeriikide kultuuri säilitamise
    tähtsust, sest nemad on kultuuri kandjad ja hoidjad
  • Pedagoogiliste praktiliste kogemuste, teadmiste ja ideede vahetamine kahe riigi – Eesti
    ja Islandi – õpetajate vahel
  • Laste ja noorte loovuse arendamine visuaalse mõtlemise kaudu

Igapäevaelus püüavad noored sageli olla „nagu teised“, järgivad peavoolumeediat ning sellega
seoses on oht kaotada oma identiteet. See võib põhjustada depressiooni ja muid vaimse tervise
probleeme.

 

Loovus on võtmesõna – kuidas arendada laste ja noorte loomingulist, eriti visuaalset
mõtlemist. See toetab arusaamist sellest, kes nad tegelikult on, et nad on oma väikese rahva
esindajad. Visuaalne mõtlemine on tõhus meetod, et arendada rahvuslikku eneseteadvust ja
mõista oma rolli kosmopoliitses maailmas.

 

Kunstikoolidel ja kunstiõpetajatel mõlemas riigis on suur kogemus rahvuskultuuri toetamisel
ja arendamisel laste ja noortega töötamisel. Nad soovivad neid kogemusi omavahel jagada
ning ühendada mõlema riigi kunstitudengid, korraldades ühiseid kunstitegevusi.

 

Jaanuaris- veebruaris 2025 toimusid veebitunnid mõlemale õpilasgrupile: Eesti õpetaja Kea
Pelapson tutvustas Islandi õpilastele Eesti Mardi- ja Kadripäeva traditsiooni ja ajalugu. Veebitund pani mõtlema ja arutlema selle üle, et miks on Kadri- ja Mardipäeva tähistamine noorte seas hääbumas ja kuidas välismaised pühad seda üle võtavad, näiteks Halloween. Ilsandi õpilaste ülesandeks oli kaasajastada Kadri ja Mardi maske nii, et noored tunneks suuremat huvi ja tahaks kostümeeruda ka Kadri- ja Mardipäeval.

Mardi – ja Kadripäeva veebitunni leiad SIIT

 

Islandi kunstipedagoog Karólína
Baldvinsdóttir koostas veebitunni Eesti õpilastele, kus tutvustas Islandi Tuhkapäeva tähistamise traditsioone. Veebitunni käigus said Eesti koolinoored tutvuda Islandi kunstnike ja kultuuriga. Nende ülesandeks oli luua ja kavandada erinevaid Tuhkapäeva kostüüme taaskasutusmaterjalidest.

Islandi veebitundi saad näha SIIT

 

Eesti ja Islandi õpilaste kunstitöödest valmis ühine veebigalerii, kus on näha mõlema riigi õpilaste mitu looming. Mine vaata veebigaleriid SIIT.


23.03-31.03 toimus Eesti kunstikoolide liidu esindajate õppevisiit Islandile. Külastati järgmisi
õppeasutusi: Samlagið Art school, Art department in VMA- upper secondary school in
Akureyri, Naustaskoli Elementary school, Myndlistaskólinn í Reykjavík (Reykjavík School
of Visual Arts), Icelandic University of Arts, noortekeskust Hitt Húsið.

 

Lisaks toimusid külaskäigud kunstnike ateljeedesse, kes omakorda õpetavad lastele kunsti.
Külastati järgmisi stuudioid Akureyris: Deiglan, Rösk Mjólkurbúðin Art studio Gallery,
Kaktus Art stuudio, Óli’s stuudio, Samlagið Art Studios.

26.03 toimus koostööseminar Akureyri Kunstimuuseumis. Toimusid ettekanded:

  • Tervitus ja päevakava tutvustus- Karólína Baldvinsdóttir, kunstnik ja Samlagiði
    kunstikooli õpetaja
  • Kunstihariduse olulisusest- Áslaug Ásgeirsdóttir Akureyri Ülikooli rektor
  • Kunstiharidus Eestis ja Eesti Kunstikoolide Liidu tegevus ja roll Eesti huvihariduse
    maastikul -Kristel Kallau, Kunstikoolide Liidu juhatuse esimees.
  • Akureyri kui Põhja-Islandi kunstide ja kultuuri pealinn- Heimir Örn Árnason –
    Akureyri linnavolikogu esimees
  • Eesti Kunstikäsiraamat, ülevaade Eesti kunstist Kaili-Angela Konno, kunstnikunimega
    Angela Soop, kunstnik, õpetaja Kose Huvialakoolis ja Kohila Mõisakoolis.
  • Digitaalsed portfooliod (metakognitsiooni arendamise vahendina)- Sandra Rebekka
  • Sjónarafli, käsiraamat kuidas lapsi juhendada kunstiteoste vaatlemisel tutvustus,
    Ragnheiður Vignisdóttir Islandi Rahvusgalerii
    Lisaks toimusid maailmakohviku meetodil arutelud erinevatel teemadel: digitaalsed
    portfooliod; kunstihariduse tulevik; isikupärastatud õpetamise toetamine; kunstihariduse
    süsteem Eestis, kultuuriliste sidemete loomine, kuidas saab kunstikõrgkool kogukonda
    toetada, erivajadusega õpilased kunstihariduses, loova mõtlemise olulisus tänapäeva
    maailmas; sidemed Eesti ja Islandi vahel.

Vaata ka videokokkuvõtet toimunud õppekäigust SIIT.