Eesti Kunstikoolide Liidul on soov pöörata aprillikuus suuremat tähelepanu meie loodusele, mõelda jätkusuutlikkusele ja analüüsida oma tarbimiskultuuri.
Miks siis? Meie ülesanne ei ole õpilasi suunata ainuüksi kunstirajal vaid kasvatada neist ka vastutustundlikud ja hoolivad inimesed. Peame oluliseks, et me huvikoolis ei tõmbaks kriipsu ühiskondliku maailma ja kunsti/disaini maailmas toimuva vahele. Meil tuleb lastega avatult koos arutleda meid ümbritseva maailma ja oma enda käitumise üle.
Kuidas siis tegeleda kunstitundides keskkonna teemadega?
Kunstil on head võimalused ja vahendid panna ümbritsevaid inimesi mõtlema tänase olukorra üle maailmas.
Disainivaldkond püüab leida lahendusi ja pakkuda välja ideid, kuidas tänast olukorda parendada (jäätmevaba disain, kestlikkus, ringmajandus, taaskasutus jne).
Mõistame, et kui looduse ning keskkonna teemad on tänasel päeval suurelt välja valgustatud, siis ei tohi ka kunsti ja disainiga seotud õppeasutused sellest mööda vaadata. Lisaväärtusena näeme, et antud teemasid käsitledes on meil hea võimalus teha koostööd loodusvaldkonna tegijatega, vaadata asju süvendatult ja luua põnevaid arutelusid. On oluline, et läbi kunsti- ja disainiõppe vormime noort inimest, kelle maailmapilt võiks olla avatud ning kel on soov anda võimalusel oma panus parema maailma kujundamisel.
Oleme omalt poolt planeerinud üle Eestilised projektid, mis samuti käsitlevad keskkonnaga seotud teemasi. Käsil on Noortekogu loomine, kelle esimeste kohtumiste fookuses on keskkonnateemalised üritused/keskkonnakunst. On tulemas veebitund õpilastele, kus teemaks on keskkonnakunst.
Õpetajatele on tulemas keskkonnateemaline õppeülesannete konkurss: “KUNST vs KONN”.
Eesti Kunstikoolide Liit on korraldamas esimest korda keskkonnakuud, selleks, et see õnnestuks, on igaühel võimalus oma üritus korraldada oma kodukoolis ja seda meie Eesti Kunstikoolide Liidu Facebooki lehel teistele näidata. Häid näiteid jagades anname üksteisele ideid ja tõuget, kuidas keskkonnateemad tuua kunstitundi.
Näiteid inspiratsiooniks, mida võiks keskkonna teemalises kunstitunnis kasutada:
Foto:
- foto ülesanded kodulähedaste looduskaitsealade jäädvustamiseks Tutvustada (miks on see ala looduskaitse all?)
- fotokollaž “Kas sellist loodust me tahtsimegi?”
Jäätmemajandus:
- jälgime prügimajandust oma koolis, kaardistamine (arutle oma prügi harjumuste üle)
- tee ise oma märgisüsteem säästlikuma käitumise kohta ja loome kõnetava sõnumi kooli seintele
- disaini oma kooli prügikastide süsteem
- võimalusel taaskasutame materjale (kunst, disain)
Maali ja joonista:
- 2022 aasta loom, lind ja puu
- Tee plakat loodushoiu teemadel
Loe ja uuri:
- Konkursid: “Järgmine samm”
- Roheline kool
- Mondo maailmakool (filmid, näitused)
- Mis on kestlik areng
Magnus Prits, “Angerjas” Kose Huvikool.
Looduse teema annab võimaluse teha koostööd loodusvaldkonna tegijatega. Kose Huvikoolil olid põnevad tunnid MTÜ Loodusmaaga õpilastega, teemaks “Siirdekalad”.
Looduse ja keskkonna teemaline kunst on andnud võimaluse osaleda Kose Kunstikoolil näitusega Lihulas Matsalu loodusfilmide festivalil.
Nora Lambur “Kas sellist loodust me tahtsimegi”. Kose Huvikool. Fotoülesanne, võimalus märgata ja kaardistada kohti, kus looduses prügi olla ei tohiks.
Grete Kroon “Kas sellist loodust me tahtsimegi” Fotoülesanne, võimalus rääkida metsatööstusest ja selle mõjudest.
Marleen Viisut disainiülesanne “Puukott”, Kose Huvikool. Koti valmimiseks kasutati Kose valla ettevõtete jääke ( Halver OÜ, vineer ja Handymaster OÜ, tekstiil). Kott on mõeldud arvutikasutajale, kes peab tööd tegema ebastatsionaarsetes tingimustes.