NOORED JA ETTEVÕTLIKUD: Õpilasfirma Insolito

Peaministri jõulukaardid valmistas õpilasfirma

 

Meie uues rubriigis “Noored ja ettevõtlikud” tutvustame noori inimesi, kes saadavad korda suuri asju ning kes väärivad rohkem tähelepanu ja tunnustust oma südikuse eest. Kohtun kolme tüdruku – Minni, Aurelia ja Triinuga, kelle loodud õpilasfirma Insolito on muuhulgas autoriks ka peaministri saadetud jõulukaartidele.

 

Pärnu Sütevaka humanitaargümnaasiumi õpilased Aurelia Pärtelson ja Triinu Veider ning Vändra gümnaasiumi õpilane Minni Toom on omavahel head sõbrannad, kes otsustasid Minni hobi kaartide disainimisest edasi ettevõtluseks arendada. “Ühel suvel ostsin endale terve pataka kaarditoorikuid ja hakkasin sinna disaine joonistama,” avab Minni ettevõte sünni tagamaid. “Saatsin pildi Aureliale ja küsisin, et mis sa arvad, kas ma võiksin need oma Instagrami story´sse panna, et kui keegi tahaks, ma võiks teha neid rohkem.” Mõni päev hiljem, kui Aurelia parasjagu tööl nõusid pesi tuli talle äkkmõte ning ta helistas Minnile “Kuule, ära tee seda üksi – teeme õpilasfirma!”

 

Üht taipasid tüdrukud koheselt, kaardid ei tohi olla tavalised. Tüdrukud selgitavad, et noorte jaoks on roheline mõtteviis ja keskkonnasäästlikkus oluline teema, kus nad tunnetavad, et nende generatsioonil lasub vastutus. Nii otsiti lahendust, kuidas muuta kaardid korduvkasutatavaks. “Meil on kõik kaardid, vahelehed ja ümbrikud tehtud taaskasutatud paberist.” Kui kogu kontseptsioon oli paika loksunud, lisandus nende meeskonnaga ka Triinu.

 

Isa oli nagu abimüügimees

 

Õpilasfirma hakkas oma kaarte müüma sotsiaalmeedias ning esimesed kliendid olidki pere ja tuttavate hulgast. Triinu lisab, et pereliikmed on algusest peale olnud väga toetavad. “Isa oli mulle nagu abimüügimees, kes ostis meilt pataka kaarte ja jagas edasi oma tuttavatele. Insolito klientide arv kasvas tõusvas joones ning üha enam lisandus ka nii-öelda võõraid nägusid. Tüdrukud avasid oma ettevõttele e-poe, hakkasid osalema õpilasfirmade laatadel ning pakkusid oma tooteid juba ka edasimüüjatele.

 

Kõige suurem ja võib isegi öelda põnevam tellimus tuli aga möödunud aasta lõpus, kui peaministri büroo ja riigikantselei tellisid neilt kokku 2000 jõulukaarti. Tüdrukud tunnistavad, et nad ei hoomanud alguses, kuivõrd suur töö võib olla kaartide kokkupanemine. Aurelia naerab, et mingit jokutamist ei võinud olla ning tellimuse komplekteerimisel oli kaasatud kogu pere. 

 

Üks “ja” võib avada kõik uksed

 

Niivõrd suur tellimus on olnud ühele õpilasfirmale suur tunnustus ja reklaam. Ühtlasi on andnud noortele ettevõtjatele juurde palju enesekindlust. Nende disainitud kaarte võib juba soetada ka Pärnu disainipoest Kräft ning tüdrukud unistavad laienemisest kauplustesse üle terve Eesti. Ettevõtte algusaegadel on nende toodangu edasimüügi pakkumistele ka ära öeldud. Noored arvavad, et just õpilasfirmasid ei pruugita esialgu väga tõsiselt võtta. “Algaja müügimehena oli väga keeruline sellele “ei´le” reageerida,” tunnistab Aurelia. “Nüüd oleme aru saanud, et need äraütlemised ega ka õpilasfirmade konkursside mittevõitmised ei tähenda laias plaanis ja ärimaailmas mitte midagi. Üks  “ei” võib olla raske, aga teine “ja” avab kõik uksed.”

 

Kuigi tüdrukud on saanud oma firma juhtimiseks nippe ja näpunäiteid koolist ettevõtluse tunni raames, leiavad nad, et on kogu ettevõtluse teekonna siiski ise katsetades läbi käinud. Oma meeskonna suurust peavad nad optimaalseks. Kolm on täpselt selline arv, kus kooli kõrvalt ja praeguse töömahu juures saab hakkama ning omavaheline sõprus toetab üheselt mõistmist. Ideaalis ostaksid nad teenusena sisse vaid selle kõige tüütuma ettevõtluse kohustuse – raamatupidamise. 

 

Ettevõtluse puhul peavad nad keerukaks asutuste vahelist kommunikatsiooni – kuidas teha ennast teistele selgeks nii, et kõik osapooled saaksid üheselt aru. Nad toovad näiteks trükikoja, kellele oli distantsilt väga keeruline oma soove selgeks teha. Iga kogemus teeb aga ettevõtja järgmiste kordade suhtes targemaks.



Eesti õpilasfirmade tase on kõrge

 

Õpilaste ettevõtmine on kahe aastaga läbi käinud põneva teekonna. Noorte hinnangul Eesti õpilasfirmad täna väga tugevad ning piirjoon nii-öelda firma ja õpilasfirma vahel on hakanud kaduma. Nad ise tunnevad, et nende idee on ennast tõestanud ning nemad end ettevõtjatena piisavalt tõestanud, pakkumaks oma kaarte taas disainipoodidesse üle terve Eesti. Ja mina nõustun!

 

Minu pooltund noorte ettevõtjatega saab otsakorrale ning mul on olnud väga põnev ning inspireeriv kohtumine. Kusjuures, mis mulle eriti muljet avaldas, oli noorte suurepärane teadlikkus ettevõtte kommunikatsioonist – väga kiired vastused päringutele, kohe valmis infot jagama, kohtuma ning väga head suhtlejad. Ja mis kõige ägedam – eneseteadlikud, julged ja usuvad oma ideesse. Nagu nad lõpetuseks ütlesid – “Meil kõigil on vastutus hoida meid ümbritsevat keskkonda. Ma usun, et inimene, kes meie kaardi ostab, mõistab ja teadvustab seda.”

Vasakult: Minni Toom, Aurelia Pärtelson ja Triinu Veider.

 

12. – 13. veebruaril 2022 toimub Rocca al Mare keskuses ja Kristiine Keskuses Eesti Õpilasfirmade laat. Laadal osaleb kokku üle 300 Õpilasfirmat nii Eestist kui ka välismaalt! Ole kindlasti kohal!

Keskkonnakuu meemikonkursi tulemused on selgunud

Aprill oli keskkonnakuu ning Eesti Kunstikoolide Liit tähistas keskkonnakuud muuhulgas ka õpilaste keskkonnateemalise meemikonkursiga. Kokku laekus konkursile 99 tööd, millede hulgast valis kolmeliikmeline žürii oma

Kunstikompott 2022

Kunstikompott on 3.- 5. juunil Viljandis toimuv üle-Eestiline 15-26-aastastele noortele suunatud kunstisündmus, mille jooksul toimuvad kunstnike poolt juhendatavad töötoad.   Sel aastal on kavas performance’i, vabatantsu,

Kaasaaegse kunsti neljas kohtumine

Eile, 29.04, said õpetajad jälle Lihulas kokku ja veetsid pika päeva installatsiooni kunsti käsitledes. Praktilise ülesande, installatiivse sekkumise, viisime läbi Tapamaja Galeriis.   Taaskord oli